STANDARD EMAS MALAYSIA

999 – 24K950 – 23K
916 – 22K
875 – 21K
835 – 20K
750 – 18K
585 – 14K
375 – 9K
.
.
Emas di Malaysia lebih popular seperti bawah ini:-
1) Emas 10 atau 999 – 24K – 99.9% kandungan emas
2) Emas 950 – 23K – 95.4% kandungan emas
3) Emas 916 – 22K – 91.6% kandungan emas
.
.
24k gold, adalah emas tulen.

18K gold, mengandungi 18 bahagian emas dan 6 bahagian daripada satu atau lebih tambahan logam, sehingga 75% emas.

14k gold, mengandungi 14 bahagian emas dan 10 bahagian daripada satu atau lebih tambahan logam, sehingga 58.3% emas.

12k gold, mengandungi 12 bahagian emas dan 12 bahagian daripada satu atau lebih tambahan logam, sehingga 50% emas.

10K gold, mengandungi 10 bahagian emas dan 14 bahagian daripada satu atau lebih tambahan logam, sehingga 41.7% emas. (10K emas karat adalah kandungan minimum yang boleh disebut “emas” di Amerika Syarikat).
.
.
Tanda Mutu bagi Negara Eropah

Perhiasan emas Eropah ditandakan dengan nombor-nombor yang menunjukkan peratusan kandungan emas mereka, seperti dibawah:

18K gold, ditandakan 750 untuk menunjukkan 75% emas

14K gold, ditandakan 585 untuk menunjukkan 58.5% emas

10K gold, ditandakan 417 untuk menunjukkan 41.7% emas
.
.
Tanda-tanda lain pada Perhiasan Emas

Selain dari tanda karat pada perhiasan emas anda, ia juga perlu disertai dengan tanda atau cop dagangan untuk mengenal pasti pembuatnya. Tanda negara asal barangan mungkin juga akan disertakan.
.
Di kebanyakan negara di dunia undang-undang menghendaki setiap barang kemas secara jelas dicop dengan simbol karat. Ia sering dikawal melalui sistem “Hallmarking” yang berasal dari London di “Goldsmiths’ Hall” mulai abad ke 14. Hari ini “Hallmarking” adalah diwajibkan di Belanda, Mesir, Britain, Peranchis dan Bahrain. Jika tiada undang-undang yang mengawalnya, pengilang akan sewenang-wenangnya mengecop sendiri barang kemas mengikut cop tanda perusahaan mereka termasuk karat dan ketulenan.
.
Hallmark ialah satu tanda atau beberapa siri tanda dicetak pada logam berharga seperti platinum, emas, perak dan di sesetengah negara, palladium.

Hallmark sering disalah ertikan dengan perkataan trademark. Hallmark ialah satu tanda rasmi yang mengesahkan ketulenan sesuatu logam, trademark pula adalah pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan dan membuat sesuatu produk.

Common Control Mark atau CCM yang biasa dilihat pada emas, perak & platinum.
.
.
Kongsikan kepada semua. Semoga bermanfaat.

#EdaliaGold
#GoldForFuture

Info jual beli emas:

http://edaliagold.wasap.my

atau di 0168313664 (Norah)

TEMPAT “SIMPAN DUIT” PALING BAIK UNTUK ANAK MUDA

Sekerap mana atau seboros mana kita berbelanja, kita masih memerlukan simpanan sebagai “Backup” kita jika kita mengalami sebarang masalah. Usia mudalah waktu yang terbaik untuk kita memulakan tabungan kita agar kita boleh menyimpan dengan lebih baik dan sistematik.
.
Berapa % kah anda menyimpan dari gaji anda sebagai tabungan anda?. Sebenarnya tak kisah pun berapa tapi paling kurang pun 10% pun jadi dah. Paling kurang pun jika anda nak gunakan nanti ada simpanan yang boleh tolong anda & yang penting tahu nak simpang dekat mana.

Tempat terbaik nak simpan duit ialah :

1. ASB
ASB merupakan tempat simpan yang famous bagi anak-anak muda untuk beranakkan duit dengan cepat. Untuk menggunakan ASB anda perlu tetapkan matlamat ASB anda dulu iaitu seperti untuk membeli rumah, untuk perbelanjaan perkhawinan dan lain-lain.

2. Tabung Haji
Tabung Haji juga merupakan tempat yang famous untuk anak muda selain ASB. Hal ini kerana manfaat yang terdapat pada Tabung Haji iaitu :
 Modal awal yang rendah
 Modal simpanan dijamin
 Pemberian dividen dan bonus kompetitif
 Dividen & bonus dikecualikan cukai
 Patuh syariah

3. PRS (Private Retirement Scheme)
PRS ini melengkapkan plan simpanan persaraan wajib seseorang melalui KWSP. Ianya juga dijadikan sebagai simpanan tambahan untuk persaraan. Simpanan ini dapat melawan inflasi dan berpeluang mendapat pulangan pelaburan yang baik.

Simpanan Persaraan PRS akan melengkapkan simpanan persaraan KWSP seseorang. Manakala pelepasan cukai individu juga akan mendapat pengecualian sehingga RM3,000 setahun penilaian bagi 10 tahun pertama.

4. EMAS
Cuba kira berapa nisbah gram emas yang diperlukan untuk belanja pengajian universiti hari ini. Kalau kita simpan 1 gram emas sebulan untuk anak bermula dari hari kelahirannya, maka ia akan ambil masa 18 hingga 20 tahun untuk mendapatkan 240 gram. 20 × 12 = 240 gram. Andaikan pembelanjaan pengajian universiti ialah RM 34 000 maka ia bersamaan dengan lingkungan 210 hingga 240 gram emas.

Harga emas harini ialah RM 157.23 (23/7/2018) x 220 gram = RM 34 590.60. Maka, ianya cukup untuk perbelanjaan anak anda dan tak perlu begantung dengan PTPTN. Simpanan itu kalis inflasi. Pendek kata, 240 gram emas itu cukup untuk tampung pendidikan anak-anak walau apa pun berlaku kepada ekonomi dan ringgit. Anak-anak tak perlu ambil pinjaman PTPTN seperti kita.

5. Tabung Warna
Tabung warna merupakan cara yang paling menarik, mudah dan untung. Cara ini adalah sesuai untuk golongan yang mempunyai disiplin tinggi dan ingin menyimpan secara tetap. Tabung warna antara cara yang paling biasa dan diamalkan oleh hampir semua orang.

Targetlah berapa pun tak kisahlah RM 5 ke RM 10 ke janji anda konsisten dalam menabung. Bila sudah cukup tabungan itu, tukarkan kepada sesuatu yang beharga seperti emas barulah duit itu tadi beranak.
.
.
Tanamkan sikap untuk menyimpan agar cerah masa hadapan disamping dapat mengelak dari masalah.

#Edalia
#GoldForFuture
#emas916

Info Jualbeli emas:

http://edaliagold.wasap.my

atau di 016-8313664

ILMU EMAS

Nampak mudah.
Nampak macam perkara kecik je.
Tapi bila terjadi salah paham akibat takde ILMU, habis di canang satu dunia.
Maklumlah..dunia di akhir zaman ini..
Lebih dasyat cara fitnahnya..
Zaman VIRAL kan 😂
Tanpa menyiasat atau selidik terlebih dahulu.
.
Saya terpanggil untuk berkongsi ILMU ini. Mudah-mudahan dapat di jadikan panduan kepada yang belum tahu.
.
.
Terdapat beberapa jenis barang kemas mutu 916 yang di pasang atau di cantumkan dengan mutu 750.
.
.
Di antara jenis barang kemas itu adalah ;
📌 Subang ketip/katup
📌 Bangle
📌 Cangkuk jenis lobster & lain-lain

KENAPA ?
Kerana untuk meningkatkan ketahanan sesuatu barang kemas itu, mutu 750 ini di perlukan bersama. Ambil maklum bahawa emas 916 sifatnya lebih lembut dari 750. Untuk menyokong supaya sesuatu barang kemas itu tidak mudah patah atau rosak, sedikit emas 750 di perlukan bersama. Contohnya sendi di belakang subang ketip/katup di letakkan sedikit emas 750 supaya dapat menahan sendi itu dari patah.
.
.
Namun, jumlahnya atau gramnya adalah dalam nilai yang sedikit atau sangat kecil. Contohnya 0.03g +/-.
.
.
Oleh itu, jika anda mendapati ada sesetengah orang memberitahu bahawa emas anda palsu, tidak laku dan sebagainya. Hendaklah anda semak dengan badan/persatuan yang boleh mengesahkan ketulenan barang kemas anda itu. Dapatkan penjelasan terlebih dahulu.Jangan mudah terjun ke dalam kesimpulan. Rujuk dengan beberapa badan/persatuan sebelum mengeluarkan statement. Takut takut nanti boleh kena saman pulak 😂 😂
.
.
Berikut adalah di antara badan/persatuan yang anda boleh rujuk untuk semak ketulenan barang anda.
.
.
 AR RAHNU POS MALAYSIA
 AR RAHNU YAPEIM
 ARRAHNU XCHANGE
.
Anda boleh mencuba salah satu ini yaa 😊
.
.
Share jika manfaat.

info jual beli emas

http://edaliagold.wasap.my

atau di talian 0168313664 (Norah)

#EdaliaGold
#GoldForFuture
#SimpananEmas

EMAS ADA CHROME TAK LAKU??

Baca ilmu ni sampai habis, jangan sampai terkena.

Emas putih ke Chrome
Pegi kedai emas, tunjuk gelang…ada chrome putih…

Tokey cakap, “Amoiiii…ni talak laku….wa ambik mulah2 je ..kalo lu jual tempat lain…olang talak ambik”
😨😨😨😨😨😨😨😨😨

Orang kita…lbh percaya tokey cina…tak percaya dgn kita. Sebenarnya itu adalah strategi mereka utk untung lebih.

Sepatutnye emas yg ade calit putih tu sama je harga dia. Melainkn klu ada batu/pmata bru asingkn. Timbg emas shj

Yang calit² putih tu sebenarnya chrome. Bukan emas putih.

Chrome=saduran cat ke atas emas

Tukang emas letak chrome pada brg kemas untuk bg nampak cantik & up to date. Bila sampai masa…hilang cat chrome dan kembali kpd warna emas asal

Ramai org silap faham kalau brg kemas yg ade chrome tu, bila nak jual semula tak laku

Ramai jugak yg beranggapan brg kemas yg ade chrome tu lebih mahal dr yg tak ada chrome. Sepatutnya sama je

 Emas putih pulak adalah emas yg mengalami proses pelunturan atau ‘bleaching’

Emas putih dicampurkan dengan logam Nikel utk nampak seperti platinum. Emas putih lebih murah berbanding platinum sbb platinum perlukan suhu yang tinggi utk leburkannya.

 Kualiti emas putih adalah 17K dan harga lbh rendah berbanding emas biasa. Emas putih x sesuai utk dibuat pelaburan kerana kadar spread boleh capai 70% bila dijual semula. Emas putih hanya sesuai sebagai perhiasan dan kenang²an.

Isu emas kemik & calar tak diterima pon sama juga. Kononnya tak laku & mereka ambil murah. Padahal nanti akan dipatahkan & dileburkan juga

Sebab tu ilmu penting. Bila kita ada ilmu x akan senang ditipu & dimanipulasi pihak lain.

Jom sama kita sebarkan info ini. Wujudkan masyarakat celik emas di kalangan kita

Info jualbeli emas:

http://edaliagold.wasap.my

atau ke nombor 0168313664 (norah)

 

#Celikemas
#misicerdikpenggunaemas
#emas916