Perniagaan menggunakan sistem Agen

Secara asasnya perniagaan yang menggunakan sistem agen terdiri dari beberapa tahap.

Tahap yang paling asas adalah apabila agen tidak perlu memegang stok. Dia hanya perlu membuat promosi dan pemasaran . Jika ada yang berminat untuk membeli, pihak stokis / HQ yang akan tolong poskan produk. Dia akan menerima komisyen untuk setiap produk yang terjual. Kebaikan lain yang dia akan perolehi adalah mendapat produk pada harga yang lebih murah. Pada tahap ini agen dipanggil sebagai Agen Dropship.

Tahap seterusnya adalah apabila agen menyimpan stok tetapi dalam amaun yang sedikit. Pada tahap ini agen dah ada produk dan mudah untuknya terus menjual kepada pelanggan.  Iaitu konsep menjual B to C.  Harga produk jugak lebih murah berbanding agen dropship, jadi lebih banyak untung yang boleh dikumpulkan.

Seterusnya adalah tahap Stokis. Pada tahap ini, seorang stokis memegang lebih banyak stok. Di bawahnya akan ada beberapa orang agen.  Konsep jualan pada tahap ini dikenali sebagai B to B.  Peranan seorang stokis bertambah banyak. Selain dari menjual produk kepada end user, peranannya juga adalah sebagai leader kepada agen-agen si bawah seliaannya.Dia perlu sedaya upaya memberikan bimbingan yang terbaik agar agen-agen sentiasa aktif membuat jualan.

Secara asasnya ini lah sistem agen yang dilaksanakan dalam perniagaan yang menggunakan sistem agen.

Semoga info ini bermanfaat untuk semuanya.

Semuanya Allah punya

Mulakan setiap amalan dengan niat dan keredaan Allah swt.

Kita sebagai hambaNYA banyakkan kebergantungan kepada Allah swt.

Ke mana niat kita tu akan membawa ke  tempat yang kita nak..InsyaAllah

Sebagai contoh kita diberi Allah peluang untuk menuntut ilmu FBads. Baiknya Allah kepada kita. Allah telah bukakan minda kita dengan ilmu / teknik –teknik terbaru bagaimana untuk menghasilkan FBads yang mantop yang dapat menarik lagi lebih banyak rezeki.

Begitu juga selama ni aku tak sedar, kenapa allah didik aku untuk rajin membaca buku-buku bisnes pengurusan. Rupanya supaya dapat menyampaikan kepada orang ramai dan memudahkan mereka mencari rezeki yang diberkati.

Kadang-kadang Allah peringatkan kita dengan kesakitan, menunjukkan kasih sayang allah supaya beri peluang tubuh badan untuk berehat. Sebab tubuh badan bukannya mesin yang sentiasa bekerja 24 jam. Sedangkan mesin pun sekali-sekala berhenti dari operasinya. Inikan pulak tubuh badan manusia yang sifatnya lemah.

Selain itu, Allah swt juga telah gerakkan hati kita untuk terus belajar skill-skill bisnes

Sebenarnya Allah nak lihat usaha kita.

Allah nak lihat perngorbanan kita.

Allah nak lihat tawakal kita.

Yakinlah bahawa rezeki itu sentiasa ada. Allah swt itu maha pemurah dan maha mengasihani ke atas setiap hambanya. Minta apa sahaja, Insya Allah diperkenankan.

Kita kaya kerana Allah.

Kita naik pangkat kerana Allah.

Kita dapat maintain/naikkan sales kerana Allah.

Kita dapat upgrade ke level agen lebih tinggi kerana Allah.

Allah kurniakan agen-agen yang aktif itu rezeki  dari Allah. Hadiah kerana anda membantu agen-agen untuk berjaya dengan berkongsi ilmu, kata-kata motivasi dan sebagainya.

Allah kurniakan agen-agen yang lemau tu ujian buat kita, bagaimana kita menanganinya? Adakah kita sabar? Adakah kita akan membantu? Supaya lebih banyak pahala yang kita perolehi.

Semua perkara yang kita buat Allah akan nilai.

Sentiasalah bersyukur dengan rezeki yang ada dengan mengikut perintahnya. Insya Allah makin berganda rezeki yang datang.

 

#CoretanMinda

#Kaknorah

 

FAHAMI KONSEP SEBENAR SIMPANAN EMAS

September 2012 menyaksikan harga emas mencecah sehingga menghampiri USD1,800/oz dan sekarang harganya hanya sekitar USD1,300/oz hingga USD1,400/oz sahaja. Tiada siapa yang tahu, adakah harganya akan terus di paras yang sama, menaik atau menurun. Ramalan yang dibuat oleh pakar ada kalanya tersasar kerana turun naik harga emas dipengaruhi oleh banyak faktor.

Fenomena kejatuhan harga emas ini menyebabkan ramai yang takut untuk menyimpan emas apatah lagi untuk membeli emas. Mereka beranggapan menyimpan emas tidak mendatangkan keuntungan, malah merugikan. Apa tidaknya, jika pada september 2013 mereka membeli emas dan menukarkannya kepada wang tunai pada hari ini, wang tunai mereka akan menyusut jumlahnya sebanyak 22%. Kerugian ini kebanyakannya dirasai oleh mereka yang menjadikan emas semata-mata untuk pelaburan.

sebagaimana membeli saham, iaitu menjualnya ketika harganya lebih tinggi daripada harga ketika membelinya. Tidak dinafikan, emas juga boleh dijadikan sebagai pelaburan jangkamasa pendek dan sederhana yang menguntungkan sebagaimana melabur dalam saham kerana emas juga adalah bahan komuditi yang diperdagangkan di seluruh dunia di mana harganya sentiasa berubah-ubah setiap saat. Ada kalanya naik dan ada kalanya turun bergantung kepada permintaan, pasaran dan faktor- faktor yang lain. Walaupun keuntungannya lumayan tetapi perlu di ingat, risikonya juga besar.

Mereka yang berjaya dalam bidang ini mempunyai cukup kepakaran terutamanya dalam menganalisis dan meramal pergerakan harga emas. Tidak kurang juga ada golongan yang ‘tercekik’ bila mana emas simpanan mereka yang digadaikan di institusi Ar Rahnu terlelong akibat kegagalan membayar pinjaman dan upah simpan yang dikenakan. Ini biasanya berlaku kepada mereka yang menggunakan berbagai ‘skill’ untuk menggandakan emas mereka dengan memanipulasi kemudahan Ar Rahnu tanpa memikirkan risiko yang bakal ditanggung.

Bagi mereka yang memahami konsep sebenar simpanan emas, mereka tidak ambil kisah pun samada harga emas naik ataupun turun. Bagi mereka, kejatuhan harga emas adalah satu peluang yang ditunggu-tunggu di mana, inilah masanya yang paling sesuai untuk mereka memborong dan menambah lagi simpanan emas mereka. Begitu juga dengan peniaga emas, inilah masanya mereka menambah stok.

Apakah Konsep Sebenar Simpanan Emas? Maksud sebenar simpanan emas adalah menyimpan aset dalam bentuk emas. Caranya adalah dengan menukarkan simpanan wang atau sebahagian hasil pendapatan kepada emas. Sebaik-baiknya gunakanlah 30% hingga 50% sahaja daripada wang simpanan yang ada untuk membeli emas. Usah terlalu gelojoh dan tamak dengan menggunakan kesemuanya untuk membeli emas. Belilah secara berperingkat-peringkat. Tujuan utama berbuat begitu adalah supaya, jika harga emas turun, kita masih ada lagi tunai untuk membeli emas dan seterusnya dapat merendahkan harga emas simpanan sedia ada melalui teknik pemurataan harga.

Jika anda mahukan keuntungan yang maksimum dengan simpanan emas, jadilah penyimpan dan dalam masa yang sama menjadi peniaga emas. KESIMPULAN Simpanan dan pelaburan emas memang menguntungkan jika dilakukan dengan ilmu dan tindakan yang betul. Simpanan emas lebih selamat dan mudah iaitu dengan hanya menetapkan matlamat terlebih dahulu dan seterusnya beli dan simpan emas secara berperingkat tanpa risau samada harga emas naik atau turun.

Berbeza dengan pelabur emas yang perlu berhadapan dengan risiko dan memerlukan lebih kepakaran. Penyimpan emas juga secara tidak langsung adalah pelabur kerana mendapat untung, manakala pelabur emas tidak semestinya penyimpan emas. Pelabur emas hanya membeli dan menjualnya semula apabila harga yang dikehendaki mencapai sasaran.

Diharap panduan tip dan perkongsian pengalaman ini, boleh dijadikan panduan serta berfaedah kepada anda yang telah menabung emas dan juga kepada mereka yang baru bercadang untuk menjadikan emas sebagai alternatif simpanan menggantikan simpanan wang. Kongsikan ilmu dan tip simpanan emas ini dengan seberapa ramai yang mungkin kerana selain anda mendapat ilmu, mereka juga akan berterima kasih kepada anda. Elakkan diri anda dari menanggung kerugian dengan ILMU EMAS sebelum melibatkan diri dalam emas.

Kredit: Fb Bob

TIPS MENGENALPASTI EMAS ASLI DAN TIRUAN

Membeli emas ini bukanlah seperti membeli sayur dipasar. Hanya kerana namanya emas terus kita beli tanpa mengambil kira aspek ketulenan dan keaslian emas tersebut. Kelak kita juga yang rugi dek kerana memandang enteng perihal ini. Antara tips yang boleh dikongsi bersama adalah :

1. Periksa Ciri Emas Secara Visual

 Periksa cop pada emas biasanya ia tertera dalam bacaan fineness (1-999 atau 0.1 – 0.999) dalam bacaan karat (10k, 14k, 18k, 22k, atau 24k). Jika terlalu kecil gunakan kanta pembesar untuk pastikan dengan betul kerana sesetengah emas palsu juga dicop dengan bacaan emas agar Nampak seperti asli.
 Cara kedua ialah periksa perubahan warna, gosok dengan jari pada mana-mana bahagian. Emas palsu akan menampakkan warna logam yang lain dan perbezaan warna dengan emas asal.

2. Menggunakan Magnet

 Gunakan magnet dan uji pada emas. Jika emas melekat pada magnet bermakna ia adalah emas palsu kerana sudah bercampur dengan logam lain. Tetapi harus diingatkan bahawa ada emas palsu yang dicampurkan dengan bahan logam lain yang non-magnetik. Awas! Dan pastikan ianya betul-betul emas asli.

3. Gores Emas Pada Seramik

 ni merupakan salah satu cara yang mudah tetapi agak berisiko kerana emas mungkin akan tergores dan calar. Caranya adalah goreskan emas pada permukaan ceramic, jika ada goresan hitam bermakna emas itu adalah palsu tetapi jika tiada kesan hitam bermakna itu adalah emas asli.

4. Menggigit Emas

 Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet. Boleh juga menggunakan cara ini tetapi emas akan sedikit kemek dan mempunyai kesan gigitan. Caranya dengan mengigit emas tersebut (jangan terlalu kuat) secara teori, emas asli akan terdapat sedikit kesan gigitan, kesan gigitan semakin dalam jika emas adalah 24 karat.

5. Uji Ketulenan Emas Menggunakan Asid Nitrik

Ini merupakan cara yang cukup bagus untuk mengenal emas asli atau palsu tetapi cara ini agak bahaya kerana menggunakan asid, sebaiknya minta pekerja kedai emas untuk membuatnya. Langkahnya adalah seperti berikut :

a) Letak emas dalam bekas stainless steel.
b) Letak setitik Nitric Asid pada emas dan lihat kesan perubahan yang dihasilkan.
c) Reaksi warna hijau menunjukkan logam besi berlapis emas.
d) Reaksi emas menunjukkan logam kekuningan berlapis emas.
e) Reaksi warna susu menunjukkan logam perak berlapis emas.
f) Jika tiada reaksi bermakna ia adalah emas asli.

JADILAH PEMBELI YANG BIJAK😊😊

SUMBER : http://www.gulljewellery.com/…/6-teknik-dan-cara-mengetahu…/

#EdaliaGold #GoldForFuture

TIPS MENABUNG EMAS SECARA MUDAH

Tak mampu nak menabung 10 gram setiap bulan? Takpe, ada yang lagi kecil, 1 gram. Bagaimana nak kumpul 1 gram setiap bulan? 🤔
.
.
Setiap hari kita simpan RM 7 ke dalam tabung khas:-

30 hari x RM 7 = RM 210 kan

Jadi…. 😍 😍

1 gram :
RM 210 – RM 156 (Harga emas semasa) = RM 54 baki 😳 🤗

Mudah kan?
.
.
Cuma nak ke tak nak je 😁 😁 😁
.
.
Tabiat ni HARUS ISTIQAMAH setiap bulan. Hasil tindakan dari TABIAT yg baru, ANDA berjaya menyimpan sebanyak 12Gram setahun. 😍
.
Jadi….memang tiada untuk cakap TAK MAMPU nak beli emas.
.
ANDA BUKAN TAK MAMPU CUMA TAK TAK TAHU

Jom start menabung duit harini 🙋🏻‍♂

Edalia Gold by Norah Tuah

#EdaliaGold
#GoldForFuture