4 objektif melakukan Prospekting

Prospekting adalah salah satu kerja utama orang bisnes. Namun sedarkah anda tanpa tujuan yang jelas kerja proskpeting menjadi sukar dan lambat.Oleh itu, anda harus sedar apa sebenarnya objektif membuat prospekting.

Jika diteliti sebenarnya terdapat 4 objektif anda membuat prospketing.

  1. Membuat temujanji

Membuat temujanji adalah aktiviti yang paling bernilai dalam proses jualan. Membuat temujanji disini bermaksud kedua-dua pihak telah bersetuju dengan masa, hari dan tempat untuk berjumpa. Ketiga-tiga perkara ini perlu jelas supaya kedua-dua pihak tidak membuang masa dengan maklumat yang salah.

  1. Mengumpulkan maklumat dan nilaikan.

Sebelum bertemu dengan prospek anda boleh kenalpasti samada prospek tersebut benar-benar layak untuk menjadi pelanggan anda. Anda harus hargai masa  dan fokus prospek yang benar-benar layak sahaja. Ini bermaksud ada 4 jenis prospek yang anda akan temui .

a) Buat temujanji dengan prospek yang bernilai tinggi atau didalam keadaan mahu membeli.

b) Pelihara prospek yang layak tapi masih keadaan bukan mahu membeli.

c) Kumpul maklumat beberapa prospek yang tidak lengkap dan lihat potensinya dan ketahui mood beliannya.

d) Lupakan prospek yang didapati tidak layak seperti orang bangkrup, sukar menerima produk dengan pelbagai alasan dan sebagainya.

3. Menutup jualan.

Aktivti menutup jualan adalah salah satu aktivti yang agak mencabar. Ramai peniaga terkandas untuk melakukannya. Pelbagai cabaran dan alasan yang diterima. Oleh itu peniaga harus bijak menangangi proses menutup jualan.

  1. Membina kemesraan/kebiasaan/dikenali.

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh penulis barat iaitu Jeb Blount:

1 hingga 3 kali sapaan untuk berhubung semula pelanggan yang tidak aktif.

1 hingga 5 kali sapaan untuk berhubung  dengan prospek yang berada di dalam keadaan mahu membeli dan biasa/kenal dengan jenama dan anda.

3 hingga 10 kali sapaan untuk berhubung dengan prospek yang mempunyai darjah biasa/kenal yang tinggi terhadap jenama dan anda tetapi bukan didalam keadaan mahu membeli.

5 hingga 10 sapaan untuk berhubung dengan prospek yang suam-suam.

5 hingga 20 sapaan untuk berhubung dengan prospek yang sedikit biasa/kenal jenama dan anda. Mood membeli bergantung kepada keadaan.

20 hingga 50 sapaan untuk berhubunga dengan prospek yang sejuk iaitu yang tidak biasa/kenal jenama dan anda.

Namun benda utama yang mahu dikongsikan disini adalah betapa kemesraan/ kebiasaan/dikenali itu merupakan faktor penting untuk prospek berhubung dengan anda.

 

 

5 Objektif prospekting di media sosial

Pada hari ini, dunia media sosial semakin meriah dengan pengguna yang hampir mencecah billion orang dari seluruh dunia. Media sosial ini adalah seperti FB, LinkedIn, Google, Twitter, wassap dan Instagram. Sesuai dengan namanya media sosial,  ia telah menjadi satu perantara digemari masyarakat masa kini. Selain dari berkongsi cerita, orang ramai jugak boleh berkongsi gambar dan video yang menarik.

Dengan ciri-cirinya yang semakin hari semakin menarik, ia telah menarik para peniaga untuk memilih media sosial sebagai salah satu tempat wajib untuk membuat pemasaran. Namun seperkara yang harus anda fahami adalah media sosial bukanlah salah satu tempat pantas mencari prospek. Maksudnya jika hari ini anda kirim konten di media sosial dan prospek terus berminat dengan produk anda, fahaman sebegini adalah silap.

Media sosial adalah tempat pemasaran yang memerlukan konsistensi dan masa untuk menarik prospek membeli dari anda. Untuk itu di sini akan diterangkan dengan lebih jelas lagi apakah 5 objektif tersebut:

  1. Penjenamaan peribadi.

Sosial media boleh digunakan untuk penjenamaan peribadi . Anda perlu menonjolkan ciri sebagai seorang peniaga yang dipercayai dan digemari. Tonjolkan kepakaran anda, inilah yang biasanya orang akan selidiki sebelum membuat apa-apa keputusan untuk berurusan. Selain itu pastikan maklumat diri di media sosial adalah benar serta menggunakan nama sebenar.

  1. Membina kemesraan.

Membina kemesraan di media sosial adalah mudah. Anda hanya perlu konsisten membuat posting serta sentiasa berhubung dengan rakan-rakan di media sosial. Cara mudah berhubung dengan rakan-rakan di media sosial adalah seperti kerap like, komen dan kongsikan posting mereka. Oleh itu, rakan-rakan akan kerap melihat posting  dan sedar dengan kewujudan anda.

  1. Mengundang prospek melalui pemberian input bersifat pembelajaran.

Media sosial menjadi tempat mengundang prospek melalui perkongsian konten yang berkaitan dengan masalah mereka. Perkongsian konten yang berkaitan dapat menjadikan anda nampak lebih pakar dan menarik mereka untuk terus bertanya. Selain itu, satu cara mudah untuk mendapat maklumat prospek adalah dengan pemberian Ebook percuma. Anda hanya perlu minta email mereka untuk mengirimkan Ebook PERCUMA. kan mudah.

  1. Membantu melancarkan kempen strategik prospekting lebih efektif.

Perkongsian konten yang berterusan dapat meningkatkan pandangan dan pembelajaran prospek terhadap sesuatu. Ini  adalah kaedah bijak untuk mencari prospek bernilai tinggi iaitu salah satu objektif dalam kempen strategik prospekting. Kempen strategik prospekting memerlukan masa dan perlukan penglibatan anda secara berterusan. Anda akan menjawab segala persoalan yang dikemukakan oleh prospek dari konten yang dikongsikan. Selepas beberapa tapisan, hanya prospek yang benar-benar bernilai tinggi yang akan diperolehi.

  1. Peristiwa yang mencetus minda prospek untuk membeli.

Selain itu anda harus perhatikan apakah peristiwa yang mencetus prospek untuk membeli. Setengah prospek membeli kerana ada bajet, setengahnya pulak membeli kerana terikut dengan gaya tekini dan sebagainya. Selain itu, sentiasalah peka dengan berita, senarai, perbincangan di dalam kumpulan di mana prospek anda berada/melepak. Anda akan menemui info-info penting di tempat-tempat tersebut.

Pengurusan masa yang efektif

Ramai yang mengalami masalah pengurusan masa. Lebih-lebih lagi seorang wanita. Ini kerana peranan seorang wanita itu memang banyak. Selain sebagai surirumah, dia jugak adalah seorang pekerja, terlibat dengan perniagaan untuk membantu ekonomi keluarga, di samping peranan sebagai pemberi khidmat kepada masyarakat sekeliling.

Maka tidak hairanlah, setiap hari kita mendengar kisah-kisah masyarakat bagaimana seorang wanita mengalami tekanan dan kemurungan. Namun tahap yang dialami adalah berbeza, bergantung kepada cara wanita tersebut menanganinya. Oleh itu, salah satu cara untuk mengelakkan tekanan adalah dengan pengurusan masa yang betul.

Di sini kak norah akan kongsikan beberapa langkah mudah yang boleh digunakan supaya masa dapat diuruskan dengan baik. Ada tujuh langkah semuanya. Semuanya akan diterangkan satu persatu.

Langkah 1: Kenalpasti visi dan misi kita.

Jelas dengan visi:

  1. Apakah yang paling utama?
  2. Apakah yang sangat bermakna dalam kehidupan kita?
  3. Apakah cita-cita dan yang hendak kita capai didalam hidup?
  4. Apakah matlamat jangka pendek/sederhana/panjang ?

Caranya;

– Senaraikan tiga / empat perkara yang dianggap ‘Perkara utama’ dalam hidup kita.

– Fikirkan sebarang matlamat jangka pendek/sederhana/panjang yang mahu dicapai.

– Fikirkan hubungan  yang paling penting dalam hidup kita.

– Fikirkan apa jua sumbangan yang hendak dilakukan.

– Mantapkan lagi motivasi/kepercayaan yang kita mahu ada dalam hidup seperti aman,yakin, bahagia, saling membantu dan sebagainya.

– Fikirkan tindakan yang mahu dilakukan minggu ini sekiranya kita tahu kita hanya ada enam bulan lagi untuk hidup.

Contohnya:

Dalam masa 3 tahun dari sekarang saya akan pergi menunaikan umrah bersama keluarga.

Saya akan solat awal waktu dan konsisten membuat amalan-amalan sunat.

Mempunyai pendapatan RM20000 sebulan.

Langkah 2: Kenal pasti peranan.

Apakah peranan/tanggunjawab kita di tempat kerja, keluarga, bisnes dan masyarakat?

Pastikan peranan kita tidak melebihi 7 perkara. Supaya pengurusan masa anda lebih berkesan. Rujuk rajah 1 di bawah.

Pengenalan istilah ‘mengasah gergaji’ untuk menjadi asas kukuh kejayaan kepada semua peranan/tanggungjawab yang kita ada. Ia satu metafora yang menerangkan tenaga/usaha yang dikorbankan dalam meningkatkan kebolehan peribadi yang terdiri dari 4 bahagian utama iaitu fizikal, sosial, mental dan spiritual.

Rajah 1

Langkah 3: Pilih matlamat dalam setiap peranan.

Apakah perkara paling penting saya dapat lakukan bagi setiap peranan dalam minggu ini bagi mencapai impak positif terhebat?

Contoh sila rujuk Rajah 1.

Langkah 4: Buat rangka kerja seminggu.

  1. Masukkan Aktiviti terpenting/prioriti dahulu.
  2. Diikuti aktiviti-aktiviti yang lain.

Rancang jadual untuk seminggu seperti contoh di rajah 2.

Rajah 2

Langkah kelima: Terap integriti

Tugas harian memastikan perkara utama diutamakan sambil bersedia menerima peluang dan cabaran tidak terduga pada mana-mana hari.

3 perkara dibuat untuk permulaan hari;

  1. Semakan awal perjalanan hari. Lihat perlaksanaanya dalam tempoh seminggu.
  2. Gunakan kaedah Kuadran untuk beri keutamaan kerja. Boleh tanda ‘*’ atau ‘ Highlight’ untuk perkara prioriti.
  3. Gunakan beberapa bentuk perancangan T untuk hari itu (Seperti Rajah 3) Sebelah kiri untuk aktiviti sensitif masa, sebelah kanan untuk aktviti tidak sensitif masa.

Langkah 5 ni barulah kita fokus harian. Namun pastikan sudah rancang aktiviti untuk seminggu.

Rajah 3

Langkah enam: Menilai

Setiap hujung minggu buat penilaian semula.

Tanyakan soalan ini:

– Apakah matlamat yg sudah berjaya dicapai?

– Apakah cabaran yg dihadapi?

– Apakah keputusan yg dibuat?

-semasa buat keputusan, adakah saya mengutamakan yg perkara utama?selepas semuanya cantik dirancang, jangan lupa tindakan.

kemudian penilaian.

Kenalpasti mana aktiviti perlu dibaiki/ditingkatkan/dimansuhkan.

Kurangkan aktiviti bernilai rendah. cth: menonton TV, main game dll

banyakkan aktiviti bernilai tinggi

Semoga info ini bermanfaat untuk anda. Sila kongsikan dengan gembira.

Jalan-jalan di Arnab Village, Ranau, Sabah

TB di Arnab Village.

Waah seronoknya anak-anak semalam semasa berkunjung ke Arnab Village. Sebenarnya dah lama niat nak pegi, tapi tak pernah kesampaian.
Mmm..kebetulan semalam ada aktiviti di Kundasang, ambiklah peluang singgah.
.
Kebetulan sampai kat sana sekitar jam 11.30 pagi. Ngam-ngam cahaya matahari memancar terik di kepala. Tapi tabahkan hati jugak berjalan-jalan.
.
Sampai sahaja di pintu masuk kami beli pakej untuk melawat 3 tempat terus. Waah, ingatkan ada Arnab saja, rupanya ada taman kucing dan harmster lagi.
Mesti lagi seronok kaaaan.
.
Mula-mula melawat taman arnab. Seronok sangat sebab arnabnya manja dan senang dibawa bermain. Masing-masing ada rumah sendiri untuk berteduh. Ada berpuluh ekor arnab,tapi tak nampak semuanya. Cuaca panas agaknya tu yang pakat bersembunyi.hihihi
.
Kemudian kami pegi melawat taman kucing pulak. Adoi bikin geram, semuanya comeel dan manja. Ada yang tidur di sangkar dan atas para. Ye la kan, dah nama pun kucing. Tidur makan je la dia tau.hahahaha
.
Last sekali, kami pegi taman Harmster. Wow, banyaknya ruangan ala-ala kota terkenal di seluruh dunia. Seronok la hamster duduk situ ye. Ada pelbagai saiz harmster, dari yang kecil sampailah yang besar. Geram rasa nak pegang.
Tapi dah letih sangat, next time la datang lagi.
.
Insya allah ada rezeki datang lagi.
Korang yang belum pernah datang?
Jom la.
Memang best, tak rugi tau..
Anak-anak hepi, ibu ayah pun heeepi